Feiten over het daadwerkelijke brandstofverbruik


Enkele jaren geleden, in 2015, kwam het Duitse automerk Volkswagen groot in het nieuws. Er ontstond een grote internationale affaire, omdat er volgens onderzoeken aanzienlijk geschommeld werd met het brandstofverbruik van dit automerk. Het daadwerkelijke verbruik van Volkswagens bleek nogal te verschillen van de fabrieksgegevens en het in de boekjes aangeven verbruik. Het verschil tussen het reële verbruik en normverbruik liep bij bepaalde modellen VW’s op tot wel 40 procent. In het echt verbruikten Volkswagens dus veel meer dan opgegeven was door de fabrikant. Automobilisten die Volkswagen reden of rijden, maar natuurlijk ook het milieu in verband met extra CO2-uitstoot, werden door ‘Das Auto’ flink bedonderd. Was deze affaire rond Volkswagen een incident? Of komt het vaker voor dat auto’s, en daarmee de fabrikanten, liegen over het echte brandstofverbruik van hun bolides?

Feiten over het daadwerkelijke brandstofverbruik
© Pixabay.com

Al jarenlang is het irreële brandstofverbruik bekend
Al jarenlang is bekend dat veel auto’s minder zuiniger rijden dan door de fabriek wordt opgegeven. Dit heeft vooral te maken met een verouderde test die jarenlang door fabrikanten is gebruikt. Zo wees het programma Kassa in 2010 al op de grote afwijkingen in opgegeven en echt verbruik van diverse auto’s, via een groots uitgevoerd onderzoek. Sinds de Volkswagen-affaire is er gelukkig iets veranderd. Meteen klonk de roep om een betrouwbaardere test in te voeren om het echte brandstofverbruik per automerk en -model te kunnen vaststellen. Dit leidde tot de invoering van een nieuwe Europese brandstofverbruikstest in 2017.

Nieuwe Europese verbruikstest sinds 2017: de WLTP
De nieuwe test die in Europa in september 2017 verplicht is gesteld, de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, ook wel afgekort als WLTP. Deze nieuwe meetmethode vervangt de inmiddels sterk verouderde en onbetrouwbare meting New European Driving Cycle (NEDC), die sinds 1992 in gebruik was. Met de vernieuwde WLTP-testen is het niet meer mogelijk om via technische aanpassingen aan de motor (zoals het toerental of gebruikmaken van een start-stop-systeem) het daadwerkelijke brandstofverbruik te verdoezelen. De nieuwe test geeft dan ook een echt en realistisch beeld van wat de motor van jouw wagen daadwerkelijk aan benzine of diesel verbruikt.

Brandstofverbruik
© Pixabay.com

Waarin de WLTP-test verschilt van de oude NEDC-test
De nieuwe WLTP-testen duren een stuk langer dan de oude NEDC-onderzoeken, namelijk 30 minuten in plaats van 20 minuten. Daarbij wordt er bij de WLTP bij de testen 23 kilometer afgelegd met de betreffende auto, terwijl dat bij de oude testen nog 11 kilometer was. De NEDC testte een auto alleen in de stad en buitenstedelijk. De nieuwe test gebruikt echter vier snelheidsvarianten: een lage variant, een middelhoge snelheid, een hoge snelheid en een extra hoge snelheid van 131 km/u. Nodeloos om te zeggen dat de vernieuwde test een veel eerlijker en afgewogen beeld geeft van wat een auto gemiddeld verbruikt bij een bepaalde snelheid.

Het reële verbruik van je auto controleren kan online
Wil je echt weten wat je auto verbruikt, los van wat de autofabrikant als verbruik heeft opgegeven? Dan kun je een kijkje nemen in een handig en actueel overzicht van Autoweek, de Verbruiksmonitor, waar duizenden autorijders hun daadwerkelijke brandstofverbruik invoeren en zo up to date houden. Rijd je in een auto die vanaf september 2017 uit de fabriek is gerold, dan kun je met een gerust hart vertrouwen op fabrieksopgave van het brandstofverbruik.

0 reacties op “Feiten over het daadwerkelijke brandstofverbruik

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hallo, ik ben Hannelore

Mijn naam is Hannelore. Ik heet je van harte welkom op mijn blog. Hier kun je lezen wat mij zoal bezig houdt: kleine, dagdagelijkse beslommeringen, maar ook de grote dingen des levens. Ben je klaar om ideeën op te doen of je idee over bepaalde dingen te veranderen? Dan zul je nog veel plezier beleven aan deze blog.