Deze boeken moet je ooit gelezen hebben

Lezen wordt steeds minder geliefd onder jongeren. Erg tragisch, want lezen kan je veel voordelen in het leven brengen. Bovendien is het een leuke hobby. Hieronder 3 boeken die je sowieso gelezen moet hebben.

Deze boeken moet je ooit gelezen hebben
© Pixabay.com

De man die werk vond- Herman Brusselmans

Ben je een liefhebber van humor? Dan moet je zeker dit prachtige boekwerk van Brusselmans eens lezen. Het is een combinatie van absurdisme, nihilisme en gewoon keiharde komedie. De man die werk vond gaat over een bibliothecaris die nergens zin in heeft. Hij besteedt zijn dagen vooral met biertjes drinken en mensen beledigen. En juist dit maakt het boekwerk zo grappig. De manier waarop het hoofdpersonage, Louis Tinner, mensen gaat beledigen is grandioos te noemen. Maar naast de beledigingen is er ook een diepe ernst in het boekwerk te vinden. Het gaat over het gevecht van de mens tegenover de buitenwereld. Hoe houd jij je als mens staande in een maatschappij die het niet met je op heeft? Dit boekwerk behandelt dergelijke vragen en biedt ook alternatieven. Het voordeel is dat het boekwerk weinig pagina’s heeft. Heb je dus een slecht concentratievermogen? Ook dan is dit boekwerk aan te raden, want je hebt hem zo uit.

Praktisch verstand- Theo Kars

Dit is aan de ene kant ene literair boekwerk , maar aan de andere kant ook een praktisch boekwerk. Met andere woorden: de theorieën die in dit boekwerk worden uitgediept, kun je ook toepassen op je eigen bestaan. En wat ook leuk is: de tips die in dit boekwerk worden gegeven zijn tijdloos. Dus ook over 100 jaar, als de aarde dan nog bestaat, kunnen deze tips nog worden toegepast. De hoofdlijn van dit boekwerk handelt over hoe je je als non-conformist staande kunt houden in een conformerende maatschappij. Zoals je ongetwijfeld wel weet, leven we in een tijdperk met sociale conventies. Zo en zo moet je je gedragen en als je buiten de boot valt, dan word jij al snel als zwart schaap gezien. Met andere woorden: de maatschappij kan heel vijandig zijn tegenover mensen die er niet inpassen. Theo Kars is een non-conformist in hart en nieren. Hij heeft zijn hele leven besteed om gelukzaligheid te vinden in een conformistische maatschappij. Al deze tips heeft hij uitgeschreven in dit boekwerk, Praktisch verstand. Het is makkelijk leesbaar en veel tips worden nauwkeurig besproken. Het voordeel is dat deze tips handig zijn ingedeeld, waardoor de kans groot is dat er altijd wel iets is waar je wat aan hebt. Maar daarnaast is het altijd verstandig om kritisch te blijven.

Boek
© Pixabay.com

Reis naar het einde van de nacht- Louis Ferdinand Celiné

Het boek der boeken van deze omstreden Franse schrijver. Je hebt ongetwijfeld wel eens van dit boekwerk gehoord, aangezien veel Nederlandse literaire grootmachten er graag mee dwepen. Gerard Reve, Willem Frederik Hermans en Harry Mulisch, ook wel de grote drie genoemd, zijn allemaal schatplichtig aan deze schrijver. Celine was een pionier van zijn tijdperk en zijn stijl wordt als grandioos gezien. Er zit een geweldige cadans in en ook diepere lagen worden niet vermeden. Je kunt het boekwerk tientallen keren lezen en je ontdekt steeds weer iets nieuws.

One reacties op “Deze boeken moet je ooit gelezen hebben

Sander V.

Zou wel wat meer willen lezen. Helaas te weinig tijd.

Svar

Hallo, ik ben Hannelore

Mijn naam is Hannelore. Ik heet je van harte welkom op mijn blog. Hier kun je lezen wat mij zoal bezig houdt: kleine, dagdagelijkse beslommeringen, maar ook de grote dingen des levens. Ben je klaar om ideeën op te doen of je idee over bepaalde dingen te veranderen? Dan zul je nog veel plezier beleven aan deze blog.