Tegen wil en dank zit een groot deel van de Nederlandse bevolking thuis te werken of te leren. Op het eerste moment besloot de regering om de scholen open te houden. Na een paar dagen stond het kabinet onder zo’n hoge druk dat ze toch toegaf. Vele leerlingen uit het basisonderwijs maar ook op de middelbare scholen brengen hun dagen thuis door. Bij hoge uitzondering mogen eindexamenleerlingen zelfs hun diploma al behalen op basis van schoolexamens. Ondanks de omstandigheden doen we er met z’n allen zo veel mogelijk aan de dagelijkse activiteiten door te zetten. Voor kinderen kan huiswerkbegeleiding helpen.
Persoonlijke aandacht voor jouw kind
Via de online communicatiemiddelen blijft het haalbaar om leerlingen te begeleiden bij hun opdrachten. Het houdt ze gemotiveerd bezig hun huiswerk op orde te maken. De begeleiders ontdekken het snel genoeg als ze achterlopen met de taken. Het is belangrijk om toch gemotiveerd te blijven zonder de leraar in de buurt. Tegelijkertijd steunen studenten de scholieren door ze te helpen bij bepaalde vakken. Met dit initiatief laten ze zien dat ze klaar staan voor de tieners in het voortgezet onderwijs. Het valt aan te raden dat klasgenoten en ouders elkaar op de hoogte stellen van deze mogelijkheid.
Meer lucht voor de ouders
Van iedereen in Nederland vraagt het veel zich aan te passen in deze uitzonderlijke tijden. We zetten er met zijn allen onze schouders onder om er het beste van te maken. In de praktijk komt het er op neer dat de vaders en moeders moeten improviseren als ze thuiswerken. Sommige ouders geven tussen hun eigen werkzaamheden door zelfs hun eigen kinderen nog les. Het kan dan fijn als de kinderen een deel van de dag zelfstandig werken. Huiswerkbegeleiding neemt de verantwoordelijkheid even uit handen zodat ouders meer tijd over houden voor hun eigen taken.
Structuur in de dag
In de media duikt met regelmaat advies op over hoe om te gaan met thuiszittende kinderen. Ze zijn beperkter in hun bewegingsvrijheid dan voor de crisis. Het straatbeeld ziet er anders uit sinds de invoering van de maatregelen. Deskundigen raden aan vastheid te bouwen in de dagindeling. Als de huiswerkbegeleider steeds op dezelfde momenten contact opneemt, dan vult de afspraak een stukje van de planning in. Voor de rest komt een goede planning soms ook neer op de leerlingen zelf. Op de middelbare school geven leraren aandacht aan op tijd leren voor toetsen.
Met kleinere achterstand naar school
Eerst lijkt het spannend dat de deuren van de schoolgebouwen zich ineens sluiten. De kinderen vragen zich af wat ze te wachten staat. Onderhand zullen ze zich verheugen op de dag dat ze weer met hun klasgenoten de lokalen in lopen. Tot die tijd maken ouders zich terecht zorgen over de lesachterstand die hun kinderen mogelijk oplopen. Het risico neemt af door het onderwijs door te zetten binnen de opties. Met gezond verstand weten we dat de leerlingen dan weer sneller bij zijn als de leraar weer zien.
Focus op uitdagende vakken
Zowel voor ouders als voor de kinderen betekent deze periode volhouden tot er meer kan. Tegelijkertijd biedt de situatie ook kansen op meer individuele aandacht voor lastige schoolvakken. Als je alleen thuis zit te leren dan wordt de begeleiding ook persoonlijker en hopelijk opent het hele onderwijs weer snel.