Liever grijs en zwart dan wit


Tot kortgeleden gold de kleur wit nog als de meest gekozen autokleur in Europa. In 2016 en 2017 was deze kleur qua procentueel aandeel de nummer 1 onder alle auto’s die in Europa verkocht werden. Maar inmiddels is de autokleur wit voorbijgestreefd door zowel de kleur grijs als zwart. Wereldwijd gezien is een witte auto nog steeds wel het populairste, met een aandeel van ongeveer 35 tot 38 procent van de verkoop. Maar in Europa is de grijskleurige en zwartkleurige auto dus de witte varianten voorbijgestreefd. Hoe zit dit precies? Welke trends zijn er qua autokleuren en welke verklaringen zijn hiervoor te geven?

Liever grijs en zwart dan wit
© Pixabay.com

Onderzoek door lakfabrikant van auto’s: veel grijze Duitse auto’s
in het najaar van 2019 bleek uit een onderzoek van de lakfabrikant Axalta dat de kleur grijs de kleur wit heeft gepasseerd als de nummer één onder de bestverkochte autokleuren in Europa. Op nummer die prijkt de kleur zwart, die het altijd goed doet als autokleur en al decennialang in de top vier van autokleuren, zowel Europees als mondiaal, te vinden is. De kleur zilvergrijs is in 2019 uit de top drie gevallen.

De populairste kleuren wereldwijd
Waar in Europa de kleur wit is gepasseerd door grijs, staat wereldwijd gezien de kleur wit nog wel op nummer één. In mondiaal perspectief hebben de autokleuren wit, grijs, zwart en zilvergrijs marktaandeel van liefst 80 procent. In Europa ligt het percentage in de markt van de betreffende vier kleuren op 78 procent. Na deze vier relatief neutrale kleuren volgen ‘echte kleuren’ als blauw, rood en in mindere mate ook bruin. De laatste en kleinste categorie autokleuren zijn de fellere kleuren oranje, geel en groen hebben, die alle drie één procent van het kleurentotaal auto’s wereldwijd uitmaken.

Precieze percentages per kleursoort Europese auto’s
Het totale percentage grijze auto’s was in 2019 in Europa 24 procent, vergeleken met 22 procent vorig jaar. De stijging van het aandeel grijze automobielen heeft vooral te maken met de productie van luxemodellen Duitse auto’s in een grijze uni-kleur, die doet denken aan de grijsachtige kleur van vuilniszakken. Exclusieve Duitse automerken deden het in 2019 in de verkoop goed, waardoor grijs dit jaar wit de loef heeft afgestoken. Het segment witte auto’s heeft iets terrein verloren met een terugval van exact 25 procent naar 23 procent. Qua marktaandeel bleven zwarte auto’s met 21 procent op het zelfde niveau, terwijl zilvergrijs afzakte van een afgeronde 11 naar 10 procent marktsegment.

Zwarte auto
© Pixabay.com

Wat maakt de grijze, witte en zwarte auto’s zo geliefd?
Een belangrijke reden voor de grote populariteit van auto’s in neutralere kleuren als grijs, wit, zwart en zilvergrijs is dat deze autokleuren het mogelijk maken om een auto snel door te verkopen. Dit komt omdat zowel mannen als vrouwen in met een gerust hart in een auto met neutralere kleuren kunnen rijden. De auto’s zijn, om zo te zeggen, genderneutraal. Verder zijn witte, grijze of zwarte auto’s er representatief uit en kunnen ze goed gebruikt worden als nette en strakke zakelijke auto. De ideale kleuren dus voor een leaseauto! Fellere kleuren, zoals geel, rood of groen, worden toch vaak bewust of onbewust geassocieerd met vrouwelijke bestuurders, terwijl donkerblauw associatief een mannenkleur is. Dat maakt deze primaire kleuren minder geliefd onder autorijders. Ga je voor safe? Kies dan dus voor een witte, grijze, zwarte of zilvergrijze bolide!

0 reacties op “Liever grijs en zwart dan wit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *