Schoenen in online webshops kopen: waar moet je op letten

Er zijn tegenwoordig zeer veel online webshops waar je schoenen kunt kopen. Enerzijds heb je webshops die schoenen als een onderdeel van hun assortiment hebben, maar dat ze daarnaast ook kleding en dergelijke verkopen. Maar er zijn tegenwoordig zoveel webwinkels, dat er ook genoeg zijn die zich puur op het verkopen van schoenen focussen. Tegenwoordig is het populairder dan ooit om online producten te kopen in webwinkels. Dat is in feite snel gegaan en in drie fases. Allereerst had je vrijwel geen webwinkels die schoenen verkochten, omdat het internet nog niet vergevorderd was. Later waren er wel meer webwinkels, maar was het moeilijk om na te gaan of die webwinkels betrouwbaar zijn. Dat is inmiddels ook veranderd, maar daarover later meer in dit artikel. En nu zitten we in de laatste fase. Tegenwoordig is het geen taboe meer om online producten te kopen. Sterker nog: er zijn steeds meer mensen die al hun producten online aanschaffen en amper nog naar fysieke winkels gaan. Maar waar moet je opletten bij het kopen van schoenen in een webshop.

Schoenen in online webshops kopen waar moet je op letten
© Pexels.com

Is de webwinkel betrouwbaar

Allereerst moet je nagaan of de webwinkel wel betrouwbaar is. Er zijn meerdere redenen om daar achter te komen. De makkelijkste methode is om vrienden en bekenden te vragen. Misschien hebben zij al eens bij die webwinkel schoenen besteld. Zijn die aangekomen? Dan kun je er in principe van uitgaan dat de webwinkel betrouwbaar is. Maar natuurlijk zijn er nog maar kwesties waar je op kan letten. Er zijn namelijk verschillende keurmerken voor de webwinkels. Staan er geen keurmerken op de webwinkel? Dit hoeft nog niet te betekenen dat ze per se onveilig zijn, maar dan betekent het wel dat je even extra onderzoek moet doen. Het volgende wat je moet doen is dan tamelijk simpel: je typt de naam van webwinkel in op Google en je ziet vanzelf recensies. Kom je geen recensies tegen? Dan zou ik er uit voorzorg niet bestellen, al kan het ook zijn dat de webwinkel net begonnen is. Krijgt de webwinkel over het algemeen zeer goede recensies? In dat geval kun je ervan uitgaan dat de webwinkel zeer betrouwbaar is. Zijn er maar enkele recensies? Dan moet je even nagaan in hoeverre die betrouwbaar zijn. Het kan namelijk ook zijn dat de recensies nep zijn. Dat komt vaker voor dan je denkt. Over het algemeen is dit moeilijk na te gaan, maar als het zeer veel recensies zijn, dan kun je er over het algemeen wel van uitgaan deze webwinkel betrouwbaar is.

Online schoenen kopen
© Pexels.com

Kijk naar de garantie en retourmogelijkheden

Voordat je online schoenen gaat aanschaffen in een webwinkel, is het van belang om vooraf na te gaan of je garantie hebt en wat de retourmogelijkheden zijn. Kun je bijvoorbeeld wel retourneren, maar zit het bedrijf in een ander land? Dan is de kans groot dat je hoge verzendkosten moet betalen. In die gevallen kun je dus minder risico nemen. Anders ben je zo extra geld kwijt voor retourneren. Dat is dan wel weer een voordeel van een fysieke winkel, dat je dan kosteloos kunt retourneren. Bij veel online webwinkels kun je tegenwoordig overigens ook kosteloos retourneren, maar dat moet je van te voren wel even onderzoeken.

0 reacties op “Schoenen in online webshops kopen: waar moet je op letten

Hallo, ik ben Hannelore

Mijn naam is Hannelore. Ik heet je van harte welkom op mijn blog. Hier kun je lezen wat mij zoal bezig houdt: kleine, dagdagelijkse beslommeringen, maar ook de grote dingen des levens. Ben je klaar om ideeën op te doen of je idee over bepaalde dingen te veranderen? Dan zul je nog veel plezier beleven aan deze blog.